کد مطلب:23727 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:241

پیروی از پیامبر و اهل بیت
یكی دیگر از شیوه های كلام الهی برای حفظ وحدت و همبستگی تمسك به ولایت و امامت اهل بیت است. عشق به اهل بیت، الگوبرداری از سیره اخلاقی و رفتاری آنان، یادآوری فضایل و مناقب علی ع و پیشوایان معصوم بعد از آن حضرت از جمله سفارش های قرآن در زمینه همبستگی امت اسلام است.

امام باقر در تفسیر آیه «به ریسمان الهی تمسك كنید و پراكنده نشوید»، می فرماید: آل محمد (صلی الله علیه وآله) همان حبل الله متین است كه خداوند امر كرده مردم به آن تمسك كنند و امام كاظم فرمود: علی بن ابی طالب (علیه السلام) همان حبل الله متین است.

همچنان كه در برخی روایات حبل الله به قرآن تفسیر شده است. طبق این بینش، فرمان خداوند در پیروی و تمسك به قرآن و اهل بیت در این آیه با كلام نبوی در آخرین لحظات زندگی پربارش توضیح داده شده است كه آن حضرت وصیت كرد: من در میان شما 2 امانت ارزشمند می گذارم، كتاب خدا و عترتم كه اهل بیت من هستند و آن دو هرگز از هم جدا نمی شوند تا این كه در كنار حوض كوثر به نزد من آیند، مادامی كه به آن دو تمسك می كنید، هیچ گاه گمراه نخواهید شد.

ترغیب به گرد آمدن مردم در حول رهبری آل محمد (صلی الله علیه وآله)، یكی از شیوه های قرآنی است كه آنان را از تفرقه و تشتت دور نگه می دارد و به وحدت و یكپارچگی نزدیك می كند.

حضرت فاطمه زهرا در این رابطه فرمود: خداوند متعال اطاعت ما اهل بیت را مایه نظم و آرامش و امانت و رهبری ما را برای جلوگیری از تفرقه و جهاد را برای حفظ عزت اسلام قرار داد.

آیات تطهیر، مودت ذی القربی، اكمال، ابلاغ، منزلت، مباهله و هل اتی بیانگر همین شیوه قرآن درخصوص همبستگی بر محور محمد و آل محمد (صلی الله علیه وآله) است. اگر ما بتوانیم اهل بیت را به عنوان الگوهای ممتاز انسانیت و مروجان كامل ترین معارف بشری در عرصه جامعه مطرح كنیم و به عموم بشناسانیم، نوعی وحدت و همبستگی ارزشمندی تحت پرچم اهل بیت در میان پیروان و مشتاقان فضیلت و كرامت ایجاد خواهد شد.

خداوند متعال درباره محوریت ارزشهای الهی و رهبری پیامبر اسلام و اولیای خدا میفرماید: «ای كسانی كه ایمان آورده اید! و پیامبر خدا و كسانی را كه از میان شما صاحبان امر هستند، اطاعت كنید و هر گاه در موضوعی اختلاف داشتید، به خدا و رسول عرضه كنید و از آنان داوری بخواهید.»

به این ترتیب، خداوند متعال در قرآن كریم وحدت بر محور رهبری خدا و رسول و جانشینان آن حضرت را عامل حفظ همبستگی و اتحاد مردم معرفی می كند. حتی در سوره انفال، پی آمد فاصله گرفتن از پیامبر (صلی الله علیه وآله) و رهنمودهای حیاتبخش آن بزرگوار را موجب اختلاف و تشتت و خواری مردم قلمداد می كند و با تاكید بیشتری بر این عامل همبستگی پای می فشارد و می فرماید: «از خدا و پیامبرش اطاعت كنید و نزاع و كشمكش نكنید تا سست و ضعیف شوید، در این صورت قدرت و شوكت شما از میان می رود، بلكه در پاسداری از همبستگی و اطاعت از فرمان پیامبر صبر و استقامت ورزید كه خدای سبحان به همراه استقامت كنندگان است.»

همچنان كه رسول اكرم به عنوان محور وحدت و همبستگی مسلمانان بركات و آثار فراوانی را به آنان به ارمغان آورد، كینه های دیرینه و خصومت های قدیم تبدیل به مهر و محبت شد و آنان توانستند پرچم اسلام را در مدت كوتاهی در مناطق دورافتاده جهان برافرازند و انسان های تشنه عدالت و فضیلت را از معارف ناب نبوی سیراب كنند.

مولوی در این زمینه می گوید:



نفس واحد از رسول حق شدند

ورنه هر یك دشمنی مطلق برند



كینهای كهنه شان از مصطفی

محو شد در نور اسلام و صفا



آفرین بر عشق كل اوستاد

صد هزاران ذره را داد اتحاد



همچو خاك مفترق در رهگذر

یك سبوشان كرد دست كوزه گر



آری عشق راستین به خدا و اولیای الهی و پیروی از رهنمودهای انسان ساز آن گرامیان، می تواند باعث وحدت و همبستگی شود. همان طور كه موجودات مادی مانند خاكهای پراكنده با دست هنرمند كوزه گر موجب یگانگی و اتحاد آنان می شود.

البته همبستگی اجسام كه برمبنای آب و گل پدید می آید، ناقص و خیلی متفاوت از اتحاد ارواح و قلبهای مردم است؛ زیرا جسم برای مدتی محدود و كوتاه ادامه می یابد و با مرگ همبستگی مادی زایل میشود؛ ولی وحدت راستین ارواح انسان های پاك جاودانه است و در سرای آخرت نیز ادامه خواهد داشت.

در هر صورت، اطاعت از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و جانشینان آن پاك سیرت، موجب همبستگی امت اسلام است و وحدت حقیقی شوكت و عزت و استقلال مسلمانان را به همراه دارد.